Verhuizingen >

Wat kost een verhuizing?

Bekijk hieronder de punten waar je rekening mee moet houden wanneer je een verhuizing gaat uitbesteden.

Prijsopgave ontvangen

Leuk dat je de tijd neemt om dit artikel te lezen.

Dit artikel is bedoeld als hulpmiddel bij het inschatten wat er bij een verhuizing komt kijken en de invloed hiervan op de totale prijs van de verhuizing.

Niet iedereen heeft het budget om een verhuizing uit te besteden. Dit artikel is geschreven voor mensen die er achter willen komen of ze het budget hebben om de verhuizing uit te besteden.

Verhuizen is namelijk een vrij intensieve gebeurtenis in het leven van mensen. Er wordt vaak een hoofdstuk afgesloten wat voor veel emoties kan zorgen. Anderzijds is het vaak het begin van een nieuw hoofdstuk.

Om deze transitie soepel en vlot te laten verlopen, kan het een oplossing zijn om de gehele verhuizing uit te besteden. Van het inpakken, demonteren en verhuizen van meubels tot het monteren van de inboedel op de nieuwe locatie.

Voordat u een offerte gaat aanvragen bij een verhuisbedrijf, is het goed om uit te leggen hoe wij deze offerte berekenen.

Waar bestaan de kosten van een verhuizing uit?

Binnen het team van Gordijn Transport zijn Mike Gordijn en Bruce van Maanen verantwoordelijk voor het maken van de offertes. Wanneer Mike of Bruce een woning binnentreden, kijken ze naar de volgende aspecten:

  1. De inboedel
  2. Bijkomende werkzaamheden
  3. Zelf inpakken of laten inpakken
  4. De situatie bij de huidige en nieuwe woning
  5. De eventuele (tijdelijke) opslag
  6. Het eventuele gebruik van een verhuislift

Hieronder geven wij per aspect aan wat dit betekent en waar u rekening mee kan houden. Op die manier kunt u al een aardige inschatting maken van het werk dat bij uw verhuizing komt kijken.

De inboedel

Dit spreekt natuurlijk voor zich. Maar de grootte/inhoud van de inboedel is voor ongeveer drie kwart bepalend voor de prijs van een verhuizing. Om de inboedel van een woning te verhuizen is er een bakwagen en/of vrachtwagen nodig. Voor grotere woningen met veel meubels zijn er soms zelfs twee vrachtwagens én een bakwagen nodig.

Wanneer wij een offerte opmaken wordt er een grove inschatting gemaakt van het aantal kubieke meters. Op basis van het aantal kubieke meters kan er in kaart worden gebracht hoeveel bakwagens of vrachtwagens er nodig zijn om de inboedel te verhuizen.

U kunt eventueel zelf een schatting maken van het aantal kubieke meters dat er in uw woning staat. Pak maar eens twee tot vier verhuisdozen in en kijk eens hoeveel erin gaat. Tien tot twaalf verhuisdozen staat gelijk aan 1 kubieke meter. 1 kubieke meter kan ook bestaan uit bijvoorbeeld een droger en twee dozen. Loop met dit in uw gedachten eens door uw woning en maak eens een schatting van het aantal kubieke meters. Veel mensen schrikken van hoeveel spullen er eigenlijk in hun woning staan.

Hou daarbij nog rekening met de volgende zaken:

  1. Welke spullen of meubels blijven er achter, en hoeven dus niet mee?
  2. Kijk eens goed naar het type meubels. Zijn er spullen die bijvoorbeeld niet meer door de voordeur kunnen?
  3. Zijn er meubels die gedemonteerd moeten worden?

Dit brengt ons direct bij het volgende punt om rekening mee te houden.

Bijkomende werkzaamheden

Loop eens een rondje door de woning. En kijk wat er allemaal bijvoorbeeld nog extra gedaan moet worden. Denk daarbij aan kasten die gedemonteerd moeten worden. Of gordijnen die afgehaald moeten worden samen met de rails van de muur. Of moeten er lampen worden afgehaald? Misschien wel een meubelstuk dat ergens aan de muur of vloer vastzit?

Al deze vragen leiden tot de grote vraag: gaat u het zelf doen of besteed u de verhuizing liever uit aan professionele verhuizers en klusjesmannen?

Zelf doen is uiteraard een goedkopere optie, maar vergeet niet dat het u een hoop inspanning, tijd en misschien zelfs wel een beetje frustratie kan schelen.

Veel extra werk zit toch vaak in de demonteren van de meubels op het oude adres. En het weer monteren van de meubels op het nieuwe adres. Kijk eens goed of u één van de volgende kasten of meubels in uw woning te vinden zijn:

  • Grote/complexe bedden die uit elkaar gehaald moeten worden op een voorzichtige manier
  • Kledingkasten
  • Dressoir
  • Wandmeubels
  • Eettafels

Zelf inpakken of dit laten doen?

Je kan ervoor kiezen om de inboedel zelf in te pakken of door onze verhuizers te laten inpakken. Het voordeel van het laten inpakken is dat het binnen een dag is gebeurd en dat je niet allerlei dingen door je handen laat gaan. Hiermee bedoelen we dat wanneer mensen zelf gaan inpakken. Ze spullen tegenkomen die ze soms al jaren niet meer hebben gezien. Of niet eens meer wisten dat ze het hadden. Waardoor ze heel veel tijd gaan besteden aan die spullen. Erover praten met een partner, nadenken om het wel of niet weg te gooien of besluiten het te verkopen. Wat het ook is. Een verhuizer heeft hier geen last van. Het zijn immers niet zijn spullen. Waardoor een verhuizer vaak binnen een dag een hele woning kan inpakken.

Ander voordeel is dat je huis niet drie weken vol met dozen staat, maar dat het een dag of twee van tevoren wordt ingepakt.

Het moment dat je er zelf voor kiest om de inboedel in te pakken, gaat de aandacht al snel naar hetgeen je in je handen hebt. In plaats van het inpakken zelf. Waardoor dat een tijdrovend klusje kan worden.

De situatie bij de oude en nieuwe woning

Wat nog wel echt een grote impact kan hebben op de prijs van de verhuizing, is de situatie bij het laad- en losadres. Dit komt niet vaak voor maar je moet er toch rekening mee houden wanneer je gaat verhuizen.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende situatie:

  1. De lift werkt niet of is er niet, en onze verhuizers moeten drie/vier hoog met te voet doen.
  2. De verhuiswagen kunnen wij niet voor de deur parkeren vanwege ontheffingen. En daardoor moeten wij de straat in en uitlopen met de inboedel.
  3. We kunnen geen verhuislift gebruiken om het werk sneller en makkelijker te laten verlopen.

In al deze situaties moeten onze verhuizers meer meters maken om de verhuizing af te krijgen. Dit kan per verhuizer op een dag zo al twee tot drie uur schelen. Reken maar uit wanneer u met 5 verhuizers op een klus staat. Daardoor kost het al snel 15 uur extra om de verhuizing uit te voeren.

Twijfelt u over de situatie bij de woning? Laat hier dan één van onze verhuisadviseurs naar kijken tijdens een offerte gesprek.

Opslag

Niet iedere verhuizing gaat direct door naar de nieuwe locatie. Een groot aantal van de mensen die verhuizen hebben een paar weken/maanden tussen de verhuizing en de nieuwe woning zitten. Daardoor moeten spullen tijdelijk naar de opslag.

Gordijn Transport heeft verschillende partners die deze opslag van de inboedel voor de rekening kunnen nemen. Hierdoor kunt u ’s nachts gerust slapen wetende dat uw inboedel veilig en verzekerd is.

Wanneer is er een verhuislift nodig?

Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Dat is in het geval de meubels niet over de trap kunnen. Of er niet van een lift gebruik gemaakt kan worden bijvoorbeeld. In dat geval biedt een verhuislift een mooie oplossing.

Wanneer er een verhuislift nodig is wil dit niet direct betekenen dat de kosten van de verhuizing daardoor omhoog gaan. Het kan namelijk net zo goed betekenen dat de verhuizing hierdoor sneller uitgevoerd kan worden.

Een prijsopgave ontvangen?

Wij komen graag langs bij uw woning om de verhuizing op te nemen. Samen met één van onze verhuizers loopt u een rondje door de woning. De verhuizer noteert alle punten die invloed hebben op de prijs van de verhuizing. Vervolgens krijgt u een paar dagen later (soms dezelfde dag) een prijsopgaaf toegestuurd.

Afspraak maken? Stuur dan even een e-mail naar planning@gordijntransport.nl of bel naar ons vaste nummer.